10 هزار نفر منتظر تجدید طرح استخدام ناظرین گندم هستند

این مطلب برگرفته از سایت ایانا

تهران  - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: مجلس

10 هزار نفر از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی که در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدرک تحصیلی دارند، منتظر تصویب طرح استخدام مهندسین ناظر هستند.

عضو رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: در حالی که طرح استخدام مهندسین ناظر گندم در سال 89 به تصویب رسیده و در مردادماه سال جاری نیز یک فوریت آن تصویب شده بود و در دستور کار صحن علنی مجلس قرار داشت، به شکل ناعادلانه ای از دستور خارج شده است.

اقبال محمدی افزود: این طرح پس از آنکه در کمیسیون کشاورزی و اجتماعی تصویب و اصلاحات لازم در آن به عمل آمد، باید در ماه جاری با تصویب جزئیات در دستور کار قرار می گرفت، اما به علت عدم اولویت دادن به آن، لایحه قاچاق کالا و ارز در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بررسی این طرح که حداکثر یک ساعت از وقت صحن علنی مجلس را به خود اختصاص می داد، می توانست 10 هزار نفر از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی را از سرگردانی نجات دهد.

ادامه نوشته

گندم ریژاو

رقم گندم نان  دیم با نام ریژاو در هفته پژوهش رونمایی شد.

این رقم گندم با همکاری مراكز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان هاي: ايلام، كرمانشاه، گلستان، كردستان، خراسان شمالي، آذربايجان غربي، ستاد موسسه ديم مراغه و موسسه تحقيقات اصلاح وتهيه نهال و بذردر طی ۱۲ سال پژوهش وتحقیق بدست آمده است.

بنا به گفته مجری طرح این رقم جدید گندم دارای متوسط عملکردی معادل دو هزار و 855 کیلوگرم در هکتار است و سازگاری و پایداری تولید در شرایط خشکی در مناطق دیم معتدل را دارا است.حق پرست ادامه داد: این رقم مناسب برای آبیاری تکمیلی بوده و علاوه بر زودرس بودن، دارای وزن هزاردانه بیشتری است.وی تصریح کرد: همچنین مقاوم بودن به ورس و متحمل بودن به زنبور ساقه خوار و زنگ زرد از دیگر خصوصیات این رقم محسوب می شود.

رییس بخش تحقیقات معاونت کشاورزی دیم کشور یادآور شد: رقم ریژاو نسبت به رقمهای سرداری و آذر 2 که در مناطق دیم کشت می شوند، عملکرد بهتری داشته و حدود 10 تا 12 روز زودتر می رسند.

حق پرست تاکید کرد: زودرسی این رقم باعث می شود که مشکل لاغری و بادزدگی در پایان فصل را نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: وجود 5/12 درصد پروتئین در این رقم و همچنین خاصیت نانوایی بسیار مناسب آن باعث شده که کشاورزان منطقه استقبال بی نظیری از آن داشته باشند.

استخدام ناظرین کشاورزی در نگاه 1

وزیر جهاد کشاورزی در برنامه نگاه یک شبکه سیما در پاسخ به سوال مجری با این مضمون که بالاخره تکلیف استخدام ناظرین گندم چی شد چنین جواب داد:

ده هزار نفر قرار است استخدام بشوند طرح مذکور یک اصلاحیه دارد که در مجلس به آن پیوست می شود اگر اصلاحیه تمام بشود ومجلس به دولت ابلاغ کند طرح عملیاتی می شود.

۷ آذر سالروز تاسیس شرکت بام مبارک باد

شرکت بام یک ساله شد

روش هاي کشت گندم


رشد قارچ های عالم بوته میری گندم با روش کشات بذر بر روی پشته های بلند به دلیل عدم حالت غرقابی کمتر می شود.
روش های کشت گندم به وسعت و شیب زمین، مقدار آب موجود و مدیریت زارعی بستگی دارد.
ادامه نوشته

سموم و علف کش های موجود در شرکت

۱.ترفلان

۲.متالدهید

۳.دیازینون

۴.کالیبان

۵.رانداپ

۶. پالیزین

ادامه نوشته

ترفلان

جي فلورالين (G-FLURALIN)

علف کش انتخابي

نام عمومي: TRIFLURALIN

فرمولاسيون شرکت گياه: 48% EC

تريفلورالين

LD50 < mg/kg 5000

 

دوره کارنس :

 

اين علف کش در بازار با نام تجاري ترفلان (treflan 48% EC)موجود است. جي فلورالين علف کشي است انتخابي از گروه دي نيترو آنيلين که عليه بسياري از علفهاي هرز کشيده برگ وپهن برگ يکساله بصورت قبل از رويش در مزارع پنبه، سويا، آفتابگردان حبوبات(لوبيا)، چغندرقند، هويج، کلزا و کنجد توصيه شده و همچنين مي توان در نخود، هويج، کاهو، گوجه فرنگي، پياز، سير، انگور، توت فرنگي ، نيشکر و گياهان زينتي نيز استفاده نمود.

مکانيسم اثر : جي فلورالين علف کشي است انتخابي و اين علف کش با ورود به بذر جوانه زده علف هرز، از تقسيم سلولي در هيپوکوتيل و همچنين از توسعه سيستم ريشه اي جلوگيري مي نمايد. جي فلورالين مي بايست قبل از کاشت و قبل از رويش علفهاي هرز در سطح خاک پاشيده شود و تا عمق 10-5 سانتيمتري خاک مخلوط گردد. بدين ترتيب بذر علفهاي هرز متعدد را پس از جوانه زدن در خاک از بين مي برد ولي روي علفهاي هرزي که قبل از پاشش آن در خاک سبز شده اند، تأثير ندارد. اختلاط جي فلورالين با خاک ضمن اينکه يک ضرورت است، داراي مزاياي زير نيز مي باشد: 1- وجود علف کش تا عمق cm 10و در جوار بذرهاي علفهاي هرز باعث مي شود علف هرز پس از جوانه زدن نابود شود. 2- پس از اختلاط آن با خاک هرگونه عمليات سله شکني، روتيواتور و حتي آبياري شديد باعث کاهش اثر آن نمي گردد. 3- اختلاط علف کش با خاک نياز آن را به آبياري و يا بارندگي براي فعال شدن منتفي مي سازد.

ادامه نوشته

فصل کشت کلزا

با سلام به دوستان و کشاورزان گرامی

با فرارسیدن زمان کشت کلزا در شهرستان بهشهر

شرکت بام انواع سموم مورد نیاز در این زمان در کشت کلزا را خریداری کرده و در اخنیار شما کشاورزان عزیز قرار میدهد

شما می توانید هم بصورت حضوری هم هم به صورت تلفنی خرید کنید

از جمله سموم مورد نیاز در زمان کشت کلزا ** ترفلان ** می باشد

ازولا

یک گیاه آزولا از یک ساقه شناور کوتاه ,منشعب شده , ریشه زا ترکیب یافته است که ریشه های آن در آب رو به پائین آویزان هستند. هر برگ از دوبخش تشکیل شده که بخش فوقانی محتوی کلروفیل سبز می باشد درحالیکه بخش تحتانی بدون رنگ است.


در مناطق گرمسیری تعداد شش گونه آزولا وجود دارد که شامل این گونه ها ( A. filiculoides, A. pinnata, وغیره ) می باشد.این گیاه همانند سرخس و آبزی می باشد و در همزیستی با جلبک سبز-ابی در داخل حفره های برگ خود اقدام به تثبیت ازت می نماید.
تحت برخی شرایط , ماده رنگی انتوسیانین به ان رنگ قهوه ای –مایل به قرمز می دهد و این به خصوص مربوط به کود دهی زیاد به حوضچه یا تالاب , الودگی و نور زیاد افتاب می باشد.
این گیاه قدرت محصول دهی زیاد دارد و در مدت 7 روز می تواند دو برابر وزن خود محصول دهد.در مدت یک سال می توان 9 تن پروتئین از هر هکتار تالاب تولید نمود.از این گیاه به عنوان کودسبز در شالی زار ها , غذای دام و برای کنترل پشه ها از طریق انسداد سطح اب استفاده می کنند.چون اندام این گیاه می تواند همانند حصیر متراکم روی سطوح اب را بپوشاند. در برخی مناطق به عنوان علف هرز ابزی شناخته می شود.

شپشک آرد آلود مرکبات: Planococcus Citri

شپشک آردآلود مرکبات بدن نرم، بیضی شکل و حشراتی صورتی هستند که در هنگام بلوغ تقریباً اینچ طول دارند. بد ن پس از مرحله اول رشد از ماده مومی سفیدی پوشیده شده و زوایدی کوتاه از اطراف آن بیرون آمده. حشرات باغ کوچک و دارای دو بال کاذب هستند. پوره یا حشره نارس کاملاً شبیه به حشرات بالغ ماده است فقط مقداری کوچکترند
ادامه نوشته